Project Wapenings Uitwisseling Formaat (WUF) |
|
|
Komen tot een uitwisselingsprotocol binnen een concurrerende keten Project – Het Wapenings Uitwisselings Formaat is een protocol voor de elektronische uitwisseling van betonvlechtgegevens. Betonwerken zijn een wezenlijk onderdeel van projecten in de utiliteits, water- en wegenbouw. Aannemers, constructeurs en betonvlechtbedrijven hoeven dankzij deze standaard niet meer ieder voor zich de benodigde informatie uit bouwtekeningen te halen. Hierdoor werken zij niet alleen efficiënter maar wordt bovendien de kans op het maken van fouten verkleind. De formele opdrachtgever van het project was CUR uit Gouda, het kenniscentrum op het gebied van de civiele techniek. Complexiteit - De bouwsector is een uitermate competitieve sector. Partijen zijn huiverig voor om bij samenwerking concurrenten een kijkje in de keuken te geven. De focus op productie en de dagelijkse bedrijfsvoering zijn een risico voor elke niet-bedrijfsgebonden lange termijn investering. Betrokkenheid – Binnen het project heeft Jacques Duivenvoorden de rol bekleed van werkgroepvoorzitter. Hij heeft het proces geregisseerd waarmee het uitwisselingsformaat tot stand is gekomen. Enerzijds betekende dit dat de samenwerking tussen de betrokken inhoudelijk deskundigen moest worden gefaciliteerd, anders moesten de marktpartijen door voortdurende communicatie en ambassadeurschap bij het traject aangehaakt blijven. Het voortdurende aanwakkeren van het vakinhoudelijke enthousiasme en het creatieve proces was hierbij nodig om het heilige vuur van de deelnemende partijen brandend te houden. Resultaat – Het enthousiasme van de betrokkenen heeft ertoe geleid dat over het WUF een film is gemaakt om het gebruik ervan door de bouwsector te stimuleren. Zo is een functionerend uitwisselingsprotocol tot stand gekomen dat een bijdrage levert aan de efficiëntie en kwaliteit van de Nederlandse bouwsector. Betrokkenen in de betonbouw gebruiken de uitwisselingsstandaarden van het WUF tot op de dag van vandaag om hun processen soepeler te laten verlopen. |
|